Mututuntumasta dataan perustuviin näkökulmiin – opas viestinnän mittaamiseen ja media-analyysiin

Lukuaika: 3 min
Jos pysähdyt miettimään asiaa, viestintään liittyy valtava vastuu, ja sen onnistumisesta riippuu niin paljon. Uskomme viestinnän olevan aivan liian tärkeää jätettäväksi vaistojen ja tuurin varaan. Juuri tässä kohtaa datan mittaaminen ja analysointi astuu kuvaan.

Mittaaminen ja analysointi tulosten ymmärtämiseksi ja parantamiseksi on vanha menetelmä. Sen soveltaminen viestintään ja markkinointiin näyttää kuitenkin olevan edelleen monille ihmisille vieras käsite. Jo pitkään viestintää on pidetty kevyesti sanottuna mutupohjaisena alana, joka pohjautuu pitkälti vaistoihin ja tunteisiin. Sitä on pidetty tunteisiin pohjautuvana alana, jonka keinojen odotetaan lisäävän tuloja ja vaikuttavan kuin taian lailla brändin asemointiin.

Miksi vaivautua? Onko viestinnän mittaaminen todellakin niin tärkeää?

Monilla ihmisillä on taipumus aliarvioida viestinnän merkitystä ja sen pitkän aikavälin vaikutusta yritykseen. Kun asioita kuitenkin aletaan selvittää tarkemmin, käy melko selväksi, että viestintä on uskomattoman tehokas väline, jota voidaan ja pitää käyttää, kun pyritään saavuttamaan yrityksen strategiset tavoitteet. Mutta miten voit tehdä viestinnästä ensisijaisen strategisen työkalun, jos muut organisaatiossa edelleen aliarvioivat sen merkitystä? Ratkaisu on yksinkertainen: sinun on alettava mittaamaan viestintätoimiesi tuloksia.

Mittaamalla ponnistelujasi saat paljon arvokasta tietoa kohdeyleisöstäsi ja siitä, mihin he reagoivat myönteisesti. Toisin sanoen viestinnän mittaaminen ja analysointi on avainasemassa, kun haluat optimoida luomasi sisällön niin, että se sekä houkuttelee paremmin kohderyhmääsi että tavoittaa sen. Tämän seurauksena viestintäponnisteluistasi tulee myös väline myyntitavoitteidesi saavuttamiseen.

Viestinnän vaikutuksen mittaaminen kohderyhmään on myös yksi avaintekijä, jolla voit osoittaa viestinnän arvon muille organisaation sidosryhmille.

Yrityksen ja viestintästrategioiden yhdistäminen

Viestinnälläsi on tärkeä rooli liiketoimintasi tavoitteiden saavuttamisessa. On siis järkevää perustaa mittaukset ja viestintätavoitteet organisaatiosi strategisiin tavoitteisiin. Muista, että viestintä on väline – ei itsenäinen kokonaisuus.

Aloita luomalla selkeä viestintästrategia, joka perustuu liiketoimintasi tavoitteisiin ja jo käytössä olevaan strategiaan. Haluat, että strategia perustuu koko organisaation tavoitteisiin. Kun olet tehnyt tämän, voit todistaa, mikä on viestinnän rooli koko organisaation strategian eteenpäin viemisessä.

Miten aloitat ponnistelujen mittaamisen? Valitettavasti tähän ei ole olemassa mitään ”one size fits all” -ratkaisua. On kuitenkin olemassa seitsemän universaalia periaatetta, jotka tunnetaan Barcelonan periaatteina ja joita viestijät voivat käyttää hyvänä lähtökohtana.

Viestinnän mittaamisessa voit hyödyntää myös vertailua eli benchmarkingia. Sen avulla voidaan saada tukea esimerkiksi valittujen mittareiden tavoitetasojen asettamiseen tai ideoita viestinnän tekemiseen. Yleensä luontevin vertailukohde ovatkin kilpailijat samalla toimialalla. Toinen vaihtoehto on valita jokin tietty laadullinen viestinnän tavoitteenne, ja verrata tahoihin, jotka ovat tässä hyviä.

Tulokset selvillä - aika ryhtyä töihin

Kun aloitat mittaamaan viestintätoimiasi, voit vakuuttaa kollegasi työsi laadusta – ja aluksi se saattaa tuntua päämäärältä. Tulosten mittaaminen on kuitenkin myös avain niiden parantamiseen. Kerätty data eivät ainoastaan todista viestintä- ja markkinointitoimiesi tehokkuutta, vaan ne antavat myös tietoa markkinoista ja kohdeyleisöstäsi. Siksi on ratkaisevan tärkeää tarkastella tulosten mittaamista välineenä, jota voit käyttää päivittäisessä työssäsi – ei vain raportointiin tai työsi tärkeyden puolustamiseen.

Jos haluat ottaa tuloksesi käyttöön ja alkaa hyödyntää niitä välineenä, joita ne ovat, noudata näitä neljää keskeistä vaihetta ja aloita viestinnän optimointi:

  1. Määrittele tavoitteesi
  2. Testaa sisältöä
  3. Analysoi dataa
  4. Optimoi sisältöä

Ja muista, se on iteratiivinen prosessi! Kun olet analysoinut tulokset ja tuottanut uutta, optimoitua sisältöä, on aika testata sitä uudelleen. Kyseessä on jatkuva prosessi, joka parantaa viestintääsi niin kauan kuin toteutat nämä neljä vaihetta.

Mediamaiseman pirstaloituessa entisestään, myös tietojen oikean mittaamisen ja analysoinnin merkitys kasvaa eksponentiaalisesti. Oivallukset, joita saat mittaamalla ja analysoimalla tietojasi oikein, ovat avainasemassa navigoidessasi tässä jatkuvasti muuttuvassa maisemassa. Parantamisen kannalta on ratkaisevan tärkeää, että mittaat ennen aloitteita, niiden aikana ja niiden jälkeen. Näin voit viedä työtäsi vaistopohjaisesta yhtäkkiä kohti pätevää ja tieteellistä.

Julkisuuden puheenaiheissa tapahtuu nopeita käänteitä, ja nousevien teemojen tunnistaminen tarjoaa viestijöille hyviä iskupaikkoja saada omalle organisaatiolleen keskeisiä näkökulmia mukaan mediakeskusteluun. Etenkin poikkeukselliset tapahtumat nostavat pinnalle uusia puheenaiheita, jotka voivat muokata toimialojen kehitystä ja vaikuttaa organisaatioiden julkisuuskuvaan. Toteuttamalla media-analyyin tietystä teemasta tai tapahtumasta ymmärrät julkisuuden puheenaiheita ja niiden merkitystä ja vaikutuksia toimialaanne.

Jatkuvasti muuttuva mediamaisema vaikuttaa muuhunkin kuin vain markkinointiin: se vaikuttaa kaikkiin, jotka luovat minkä tahansa tyyppistä sisältöä, kaupallisesta markkinoinnista Instagramissa perinteisiin sanomalehtiin. Ja mielenkiintoista kyllä, eri maantieteellisillä markkinoilla näyttää olevan hieman erilaisia kokemuksia.

Miten Retriever tulee mukaan kuvioon?

Puolueettomana ja riippumattomana toimijana arviointimme ovat objektiivisia ja luotettavia. Asiantuntijamme voivat auttaa sinua analysoimaan medianäkyvyyttäsi, näkemään ja ymmärtämään tiedot laajemmasta näkökulmasta ja jopa vertaamaan niitä kilpailijoihisi.

Retrieverillä media-analyysit räätälöidään vastaamaan asiakkaiden tarpeita ja tavoitteita. Haluatko tietää lisää siitä, miten voimme auttaa sinua mittaamaan ja analysoimaan tuloksiasi ja saavuttamaan tavoitteesi? Älä epäröi ottaa meihin yhteyttä!

Lue lisää

Ota yhteyttä

Täytä lomake ja kerro meille hieman haasteistasi ja tarpeistasi. Otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.

Lataa PDF

Täytä lomake ja olet valmis lataamaan tämän blogikirjoituksen PDF-muodossa.

Varaa
Mediaseuranta-demo

Varaa esittely

Varaa Retriever
Listen -demo

Varaa esittely

Varaa demo sosiaalisen median hallinta-alustastamme

Voimmeko lähettää tuoretta inspiraatiota postilaatikkoosi?

Rekisteröitymällä hyväksyt, että saat Retrieveriltä uutiskirjeitä ja kutsuja webinaareihin sähköpostiisi. Pidämme hyvää huolta henkilökohtaisista tiedoistasi, ja voit peruuttaa tilauksen milloin tahansa. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.

Lataa opas sosiaalisen median hallinnasta

Lataa e-kirjamme
median seurannasta

Tiesitkö?

Voit ladata kaikki blogikirjoituksemme PDF-tiedostoina ja lukea ne, kun sinulla on enemmän aikaa.

Varaa esittely

Hootsuite Amplify

Varaa esittely

Hootsuite Amplify