Mainintojen määrällä mitattuna eniten medianäkyvyyttä saaneet SM-liigan joukkueet olivat HIFK, Tappara ja Ilves, ja sarjataulukon viimeiseksi sijoittuneen HIFK:n julkisuuden määrä oli peräti 40 % suurempi kuin Tapparan. HIFK:n julkisuus koostui pelaajien lukuisista loukkaantumisista, huonosta pelimenestyksestä ja seuran johtoon kohdistuneesta kritiikistä. Tappara puolestaan sai runsaasti näkyvyyttä valmentajavaihdoksestaan, jonka lisäksi huomiota keräsivät joukkueen vaihtelevat peliesitykset ja muutokset joukkueessa. Joukkue myös liitettiin vahvasti keskusteluun liigauudistuksesta. Ilveksen näkyvyyttä puolestaan siivittivät HIFK:n tapaan alkukauden haasteet peleissä.
Ensimmäiselle maajoukkuetauolle siirryttäessä sarjaa johtavat Ässät ja JYP, joiden kummankin medianäkyvyys oli keskitasoa. Retrieverin media-analyytikko Tuomo Myllykangas korostaakin, että pelkkä menestys ei takaa otsikoiden hallintaa. “Median toimintalogiikka pätee myös urheiluun. Kiinnostus kohdistuu tarinoihin, ei pelkästään pisteisiin”, Myllykangas kuvailee.
Myös uutisoinnin sävyn tarkempi tarkastelu avaa syitä HIFK:n suureen mediahuomioon: lähes kolmannes (29 %) HIFK:n näkyvyydestä oli sävyltään negatiivista. Ilveksellä negatiivisen näkyvyyden osuus oli 14 % ja Tapparalla vain 3 %.
Medianäkyvyyden kasvot
Medianäkyvyysbarometri paljastaa, että yksilöt ja pelaajien liikkeet kiinnostivat lähes yhtä paljon kuin itse pelit. Teemoista eniten viitattiin ottelutapahtumiin ja tuloksiin (37 % maininnoista) sekä pelaajiin, siirtoihin ja kurinpitoon (28 % maininnoista). Kolmanneksi suurin teema oli joukkueen tila (11 %), joka korostui alkukauden kriisijoukkueista HIFK:n lisäksi Ilveksen ja Kärppien uutisoinnissa. Vasta lokakuun loppupuolella mediassa esiin noussut SM-liigan sarjauudistus nousi yhdeksi puhututtaneimmista aiheista.
Barometrista käy myös ilmi, että pelaajien sijaan joukkueen todellisiksi kasvoiksi nousevat mediassa valmentajat. 30 eniten mainintoja saaneen henkilön joukosta joka kolmas oli valmentaja, ja viiden kärkeen nousi ainoastaan yksi pelaaja, Sami Vatanen (JYP). Valmentaja Olli Jokinen oli ylivoimainen ykkönen henkilölistalla (1 266 mainintaa), mikä kertoo median keskittyneen HIFK:n valmennukseen ja seurajohtoon. ”Kun joukkue menestyy, valmentaja saa kiitosta pelitavasta ja johtajuudesta – esimerkkinä Jukurit ja Jonne Virtanen. Kun joukkue ei pärjää, valmentaja on se, joka joutuu otsikoihin paineiden ja kohujen keskellä – usein negatiivisessa sävyssä”, Tuomo Myllykangas toteaa.
Alueellista vaihtelua uutisoinnin määrässä
Eniten SM-liigasta uutisoi alueellinen media Satakunnan Kansa Länsi-Suomen, Savon Sanomien ja Aamulehden johdolla. Alueelliselle medialle tyypillinen ilmiö oli oman alueen joukkueen korostuminen mainintojen määrässä.
”SM-liigan joukkueet ovat päivittäin esillä suomalaisessa toimituksellisessa mediassa. Näkyvyydessä on toki alueellisesti selkeästi painotuksia omien alueiden joukkueisiin, mutta viesti on selkeä: joukkueiden edesottamukset kiinnostavat mediaa”, Myllykangas korostaa.
Barometri perustuu Retrieverin mediaseurannan kautta kerättyyn aineistoon suomalaisesta toimituksellisesta mediasta kattavan Retrieverin lähdekannan mukaisesti. Tarkastelujakso (1.9.–2.11.2025) alkoi viikko ennen kauden ensimmäisiä pelejä ja jatkui ensimmäiseen maajoukkuetaukoon asti. Aineisto kattaa 12 767 artikkelia, jotka sisälsivät yhden tai useamman joukkueen maininnan. Joukkuekohtainen aineisto keskittyy pelkästään miesten pääsarjatason jääkiekkojoukkueisiin. Aineisto ei sisällä mainintoja, jotka koskettavat pelkästään joukkueiden muita lajeja tai sarjatasoja, kuten esimerkiksi nuorten tai naisten liigoja. Lisäksi aineistosta on poistettu tekstiviestit, kaupalliset yhteistyöt ja tiedotteet sekä rajattu pois tulospörssien kaltaiset artikkelit ja liveseurannat. Barometrin avaa liigajoukkueiden näkyvyyttä Retrieverin tekoälytyökaluja hyödyntäen.
Tietoa Retrieverista:
Retriever on media-analyyseihin ja viestinnän ymmärtämiseen erikoistunut yritys, joka tarjoaa median seurantaa ja analyysejä printti-, verkko-, TV-, radio-, podcast- ja sosiaalisesta mediasta yhdellä digitaalisella alustalla. Retrieverillä on noin 400 työntekijää eri puolilla Pohjoismaita eri osaamisalueilla ja ammatillisissa tehtävissä. Olemme olleet alalla vuodesta 1999, ja nykyään autamme yli 3000 asiakasta Pohjoismaissa seuraamaan, mittaamaan ja arvioimaan mediamaisemaa ja viestintää.
Ota yhteyttä
Täytä lomake ja kerro meille hieman haasteistasi ja tarpeistasi. Otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.